Felhívás megnevezése: GINOP-2.3.4-15 – Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ – Kutatási infrastruktúra fejlesztése
Projekt címe: Globális jelentőségű járműipari kutatás-fejlesztési központ létrehozása Magyarországon a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft., a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. Együttműködésében
Projekt azonosító száma: GINOP-2.3.4-15-2016-00001
Kedvezményezett: Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi partner: Neumann János Egyetem, AVL Hungary Korlátolt Felelősségű Társaság
Támogatás összege: 5 229 515 507 Ft
Intenzitás: 100 %
Megvalósítási időszak: 2017.11.01-2023.09.30.
Támogató alap: Európai Regionális Fejlesztési Alap
A projekt célja, küldetése: Magyarország legnagyobb független járműipari K+F központja jön létre a felsőoktatás és az ipar együttműködésében. Járműmérnöki szakterületi orientációban jelentős tudományos eredmények jönnek létre az alacsonyabb emissziójú, új jármű és motorgenerációk fejlesztésében. Tágabb kitekintésben a járműiparon belül jelentős elmozdulás várható a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek felé, mindezt pedig a magyar innovációs és K+F képességek bevonásával és a magyar műszaki felsőoktatás hatékony közreműködésével.
A projekt stratégiai eredményei: Új, európai jelentőségű járműipari K+F tudásközpont került létrehozásra Magyarországon, amelyhez összesen közel 15 milliárd Ft értékű beruházás (FIEK és kapcsolódó beruházások, Kecskeméten és Érden) járul hozzá. A projekt keretében összesen 140 új kutató-fejlesztő munkahely jön létre. A fejlesztések végrehajtása során a szakirányú felsőoktatási intézmények integrálódnak a hajtáslánc kutatásba és távlati fejlesztésébe. A program fontos hozadéka, hogy az jelentősen hozzájárul új integrátor vállalatok Magyarországra vonzásához.
A K+F projekt szakmai tartalma
Fő kutatási irányok:
- Primer emisszió csökkentő eljárások – különböző üzemelési ciklusok és körülmények szimulálása
- Szekunder emisszió csökkentő eljárás – önálló technológiák alapján
- Multifunkciós szelepvezérlés
- Speciális kipufogógáz visszavezetés
- Kiterjesztett hajtáslánc diagnosztika
- Magas cellulóz tartalmú bio-üzemanyag
- Széria bázisú CNG motor
- Komplex súrlódás csökkentés
- Emisszió monitoring rendszer
A kutatási programok eredményei:
- Új átfogó módszertan az emissziós-fejlesztésre
- 3 működő prototípus motor
- 2 új technológiai eljárás
- 1 új üzemanyag
- 2 új iparjogvédelmi oltalom
A projekt hosszútávú fenntarthatósága, a távlati együttműködés sarokkövei
- A konzorciumi partnerek között már jelenleg is létezik együttműködés (K+F, Formula Student, stb.).
- Az AVL AUTÓKUT a régió legnagyobb független járműipari K+F vállalata, együttműködik a járműipari mérnökképzésben élenjáró felsőoktatási intézményekkel (NJE, BME, SZE).
- A NJE 2016. júliusától alkalmazott tudományok egyetemeként működik, ezzel a strukturált szakember utánpótlás közép- és hosszú távon biztosítottá válik.
- A károsanyag-kibocsátás folyamatos szigorodása folyamatos igényt teremt a további fejlesztésekre, együttműködésre.
- A Zalaegerszegen épülő tesztpálya közös tesztelési, rendszer-integrációs helyszínt jelent a magyarországi autóipari fejlesztéseknek, az AVL magyarországi/budapesti és ausztriai/grazi organizációi az elsők között jelentkeztek az ottani eszközrendszer használatára vonatkozó igényeikkel. A kecskeméti fejlesztések eredményei valós környezetben szintén itt, a zalaegerszegi járműipari tesztpályán kerülhetnek vizsgálatra.
A projekt költségvetése
- A 4 éves FIEK projekt teljes költségvetése: 8,57 milliárd Ft;
- A vállalati partner AVL 2,8 milliárd Ft önerő mellett további 6,2 milliárd Ft értékű beruházást valósít meg (a projekten kívül, Érden);
- A projekt költségvetésének részaránya 75-25% (vállalat - egyetem);
- Az eszközök esetében a költségek több mint 50%-át az egyetemi fejlesztések teszik ki, ezzel a legmodernebb járműdiagnosztikai technológia fog rendelkezésre állni.
Megvalósítási helyszín: 6000 Kecskemét, Izsáki út 10., HRSZ: 100009/1
Sajtóközlemény
Sikeresen zárult a JÁRMŰIPARI KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HÁLÓZAT létrehozása
„Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ - Kutatási infrastruktúra fejlesztése Globális jelentőségű járműipari kutatás-fejlesztési központ létrehozása Magyarországon a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft., a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. együttműködésében” c.
GINOP-2.3.4-15-2016-00001 projekt
A projekt átfogó célja egy járműipari K+F kutatási hálózat létrehozása volt Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszínek bevonásával, egyúttal egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum felépítése volt. A projekt megvalósítása a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciumvezető, a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. konzorciumtagok együttműködésével történt. A projekt a GINOP-2.3.4-15.-2016-00001 kódszámú, Európai Unió által támogatott, Széchenyi 2020 program keretében, 5,749 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatás felhasználásával valósult meg.
A 2023 szeptemberében zárult projekt keretében végzett kutatás-fejlesztés célja volt egyrészt egy járműipari K+F kutatási hálózat létrehozása Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszínek bevonásával, másrészt célul tűztük ki egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum felépítését is. A projekt megvalósítása a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. mint konzorciumvezető, valamint a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. – mint konzorciumi tagok - együttműködésével valósult meg.
A projekt egyik fontos célja a kutatóhelyek és az ipari partner közötti K+F+I együttműködés fejlesztése volt, melynek révén magasabb hozzáadott értékű, új tudományos eredmények, piacképes termékek, szolgáltatások és technológiák jönnek létre.
A közös kutatás-fejlesztési program eredményeként olyan ipari kutatásokhoz kapcsolódó technológia- és know-how fejlesztések valósulhattak meg, melyek a jövő új generációs emisszió csökkentési trendjeihez is jelentős mértékben hozzájárulhatnak. A K+F tevékenység outputja olyan korszerű járműipari- és intelligens technológiák kidolgozása és alkalmazása volt, mellyel a jármű- és gépiparban a motor és hajtásláncok működésének fejlesztésével a károsanyag kibocsátás mérséklődik, hozzájárulva ezzel a környezeti fenntarthatósághoz és a hatékony természeti erőforrás gazdálkodáshoz is.
A projekt során többek között olyan primer és szekunder emisszió csökkentési eljárásokat dolgoztunk ki, amelyek különböző jármű- és teljesítménytípusok esetében is alkalmazhatóak. A sokrétű projektben mindezek mellett foglalkoztunk ipari lézertechnológiai fejlesztésekkel, fémhabok járműipari alkalmazási lehetőségeinek kutatásával, üzemanyagcellák vizsgálatával, hajtásláncok fejlesztéséhez alkalmazható mérnöki szimulációs módszerek kidolgozásával és validálásával, illetve növényi alapanyagú bioüzemanyagok fejlesztésével is.
A projekt eredményeként önálló technológiaként üzemanyagcella és elektrolíziscella fejlesztési tudásbázis és fejlesztési központ épült fel Kecskeméten. Továbbá a program támogatásával a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya szomszédságában létrejött egy korszerű járműipari szimulátor laboratórium is (dinamikus Driver-in-the Loop szimulátorral), amely segítségével a járműtesztelési eljárások gördülékenyebbé és költséghatékonyabbá tehetők.
Összefoglalva a projekt jelentősen hozzájárult a fejlett jármű- és egyéb gépipari technológiák, valamint a fenntartható környezet ágazati prioritásokhoz, továbbá a specializált járműipari szakemberképzés megerősítéséhez is.
További információ kérhető:
http://www.bayzoltan.hu/hu/2019/12/02/ginop-2-3-4-15-2016-00001-fiek/ oldalon.