FELHÍVÁS MEGNEVEZÉSE: GINOP-2.2.1-15 - K+F VERSENYKÉPESSÉGI ÉS KIVÁLÓSÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Projekt címe: Haszongépjárművek előkezelésére, szétszerelésére, bontására, újrahasznosítására vonatkozó kutatás-fejlesztési program
végrehajtása az OPTISOL konzorcium keretében
Projekt azonosítószáma: GINOP-2.2.1-15-2016-00024
Kedvezményezett: Alcufer Ipari Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi partner: -Miskolci Egyetem
  - Neumann János Egyetem
  - Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.
  - Dél-Konstrukt Építőipari Zrt.
Támogatás összege: 905.120.025 Ft
ALCUFER Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re eső rész: 165.525.191 Ft
Miskolci Egyetemre eső rész: 60.813.667 Ft
Neumann János Egyetemre eső rész: 89.449.467 Ft
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-re eső rész: 49.485.790 Ft
Dél-Konstrukt Építőipari Zrt.-re eső rész: 539.845.909 Ft
Támogatás intenzitása a Neumann János Egyetem esetében: 100 %
Megvalósítási időszak: 2017.01.01.-2021.04.15.

Támogató alap: Európai Regionális Fejlesztési Alap

Az OPTISOL konzorcium 905,12 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el a GINOP keretén belül a „K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések” tárgyú pályázati kiíráson a Széchenyi 2020 program keretében. A több, mint 1,259 milliárd forint összköltségvetésű beruházásból megépítésre került két darab mintacsarnok a szükséges technológia kialakításával, továbbá a szakértő egyetemi és kutató partnerek segítségével meghatározásra került a legkisebb környezetszennyezést eredményező újrahasznosítási folyamat.

Az öttagú konzorcium az Alcufer Kft. vezetésével az életciklusuk végére jutott közúti haszongépjárművek (3,5 t tömeget meghaladó tehergépjárművek és vontatmányaik, valamint autóbuszok) közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontok alapján optimális újrahasznosítási megoldását fejlesztette ki. Magyarország vezető ipari hulladékkezelője, az Alcufer Kft. szolnoki telephelyén a Dél-Konstrukt Zrt. két haszongépjármű bontó mintacsarnokot épített fel, melyben a jelenleg 10 leggyakrabban állami tulajdonban levő haszongépjármű került bontásra.

Meghatározásra került a legkisebb környezetszennyezést eredményező újrahasznosítási folyamat, azonosításra kerültek a járműveket alkotó szerkezeti anyagok, alkatrészek és ezek legnagyobb mértékű hasznosítását lehetővé tevő megoldások, különös tekintettel a nem-fémes (műanyag, gumi, textil, fa és üveg) frakciókra.

A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., a Miskolci Egyetem és a Neumann János Egyetem közreműködtek a logisztikai, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból legideálisabb és leggazdaságosabb megoldások kifejlesztéséhez, mindezzel jogi, műszaki és gazdaságossági alapot teremtve a jelenleg csak személygépjárművek és 3,5 t alatti haszongépjárművekre vonatkozó EU- és hazai roncsautós szabályozás (az 53/2000/EK Direktíva) többi közúti haszongépjármű kategóriákra vonatkozó esetlegesen szükséges kiterjesztéséhez.