Felhívás megnevezése: Piacvezérelt kutatás- fejlesztési és innovációs projektek támogatása (2020-1.1.2-PIACI-KFI)
Projekt címe: Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal
Projekt azonosítási száma: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00052
Kedvezményezett: BUDAMOBIL- CARGO Járműipari és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi Partnerek: T.E.T.T. Mérnökiroda Kft, Neumann János Egyetem
Támogatás összege: 616 563 683 Ft
Megvalósítási időszak: 2021.04.01- 2024.03.31.
Támogató Alap: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap

A „Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal” című kutatás-fejlesztési projektünk konzorciumi partnerségben történő megvalósítása 2021 áprilisától veszi kezdetét. Hogy miért érezzük izgalmasnak a témát és miért gondoljuk az ötletet megvalósításra érdemesnek?
Napjainkban a tömegcsökkentési trendek egyre jobban megjelennek nem csak a személygépjárművek gyártásánál, hanem más közlekedési eszközöknél, így a tehergépjárművek esetén is. Ennek oka kettős: egyrészről a különböző környezetvédelmi direktívák miatt egyre szigorúbb előírások vonatkoznak a tehergépjárművekre, másrészről egy piaci igény bontakozik ki az egy fuvarral elérhető szállított tömeg maximalizálása területén. Csökkenő tehergépjármű saját tömeggel mind a környezetvédelmi mind a gazdasági szempontok teljesülni tudnak, így piacképesebb lehet a tehergépjármű.
A kutatás fejlesztési projektünk során a tehergépjárművek legnagyobb tömegét képviselő egységeire helyezzük a hangsúlyt, melynek fejlesztésével jelentős eredmény érhető el. Jelenleg az általános felhasznált anyagok az alap és a közepes szilárdságú acélok, valamint az alumínium. Ezen anyagok felhasználásával nem lehet jelentős áttörést hozni a tömegcsökkentés területén. Terveink között szerepel, hogy a legkorszerűbb anyagokat innovatív módon használjuk fel, melyre eddig nem volt példa a tehergépjárművek építése során.
Célunk, hogy az egyes részegységek tömegét, akár 70%-kal, míg a teljes tehergépjármű pótkocsi tömegét legalább 30%-kal tudjuk csökkenteni úgy, hogy annak szilárdsága nem romlik, ezzel együtt ára pedig jelentősen nem növekszik meg. A projekt eredményeképp jelentős környezetterhelés csökkentéssel számolunk. Számításaink szerint a tömegcsökkenéssel a tervezett tehergépjármű élettartama alatt, azonos szállított tömeg mellett el tudunk érni több, mint 10 tonna CO2 kibocsájtás csökkenést és több mint 500 liter üzemanyag megtakarítást.