Felhívás megnevezése: Piacvezérelt kutatás- fejlesztési és innovációs projektek támogatása (2020-1.1.2-PIACI-KFI)
Projekt címe: Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal
Projekt azonosítási száma: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00052
Kedvezményezett: BUDAMOBIL- CARGO Járműipari és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi Partnerek: T.E.T.T. Mérnökiroda Kft, Neumann János Egyetem
Támogatás összege: 616 563 683 Ft
Megvalósítási időszak: 2021.04.01- 2024.03.31.
Támogató Alap: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap

A „Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal” című kutatás-fejlesztési projektünk konzorciumi partnerségben történő megvalósítása 2021 áprilisától veszi kezdetét. Hogy miért érezzük izgalmasnak a témát és miért gondoljuk az ötletet megvalósításra érdemesnek?
Napjainkban a tömegcsökkentési trendek egyre jobban megjelennek nem csak a személygépjárművek gyártásánál, hanem más közlekedési eszközöknél, így a tehergépjárművek esetén is. Ennek oka kettős: egyrészről a különböző környezetvédelmi direktívák miatt egyre szigorúbb előírások vonatkoznak a tehergépjárművekre, másrészről egy piaci igény bontakozik ki az egy fuvarral elérhető szállított tömeg maximalizálása területén. Csökkenő tehergépjármű saját tömeggel mind a környezetvédelmi mind a gazdasági szempontok teljesülni tudnak, így piacképesebb lehet a tehergépjármű.
A kutatás fejlesztési projektünk során a tehergépjárművek legnagyobb tömegét képviselő egységeire helyezzük a hangsúlyt, melynek fejlesztésével jelentős eredmény érhető el. Jelenleg az általános felhasznált anyagok az alap és a közepes szilárdságú acélok, valamint az alumínium. Ezen anyagok felhasználásával nem lehet jelentős áttörést hozni a tömegcsökkentés területén. Terveink között szerepel, hogy a legkorszerűbb anyagokat innovatív módon használjuk fel, melyre eddig nem volt példa a tehergépjárművek építése során.
Célunk, hogy az egyes részegységek tömegét, akár 70%-kal, míg a teljes tehergépjármű pótkocsi tömegét legalább 30%-kal tudjuk csökkenteni úgy, hogy annak szilárdsága nem romlik, ezzel együtt ára pedig jelentősen nem növekszik meg. A projekt eredményeképp jelentős környezetterhelés csökkentéssel számolunk. Számításaink szerint a tömegcsökkenéssel a tervezett tehergépjármű élettartama alatt, azonos szállított tömeg mellett el tudunk érni több, mint 10 tonna CO2 kibocsájtás csökkenést és több mint 500 liter üzemanyag megtakarítást.

2024|03|28 - Sajtóközlemény

A 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00052 azonosítószámú, „Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal” című projekt a BUDAMOBIL-CARGO Kft., a T.E.T.T. Mérnökiroda Kft. és a Neumann János Egyetem alkotta konzorciumban valósult meg.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által támogatott 920 880 210 Forint összköltségű projekt megvalósításához a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az NKFI Alapból összesen 616 563 683 Forint vissza nem térítendő támogatást nyújtott Kedvezményezettek részére mely támogatásból a BUDAMOBIL-CARGO Kft, mint konzorciumvezető 255 000 376 Forint, a T.E.T.T. Mérnökiroda Kft., mint konzorciumi tag 169 880 795 Forint, a Neumann János Egyetem, mint konzorciumi tag 191 682 512 Forint összegben részesült. A támogatás intenzitása a projekt elszámolható összköltségének 66,95 %-a.

A járműipart formáló trendek fenntartható és a lokálisan zéró kibocsátású közlekedés irányába mutatnak. Míg előbbi alapanyag- és technológiafejlesztéssel, valamint körforgásos gazdasági modellel, addig utóbbi alternatív energialáncokkal igyekszik választ adni a felmerülő kérdésekre. A fenntartható közlekedés záloga „egyszerű”: az el nem használt energia. Ez elérhető tömegcsökkentéssel. A tömegcsökkentés azonban nem eredményezheti a jármű szerkezeti integritásának romlását, ezért a megőrzés érdekében a gyártás során felhasznált anyagok a biztonság és a stabilitás fontos tényezőivé válnak. A tömegcsökkentési trendek a tehergépjárművek és a vontatmányok terén is megfigyelhetők.

Hároméves kutatás-fejlesztés eredményeként, a konzorciumban ötvözve az iparvállalatok (BUDAMOBIL-CARGO Kft. és T.E.T.T. Mérnökiroda Kft.) piaci, gyártási és marketing tapasztalatát az up-to-date egyetemi kompetenciákkal (Neumann János Egyetem), mérnöki számításokkal és anyagtudományi vizsgálatokkal innovatív termék és technológiai-tudásbázis jött létre. A projekt során célunk volt a BUDAMOBIL-CARGO Kft. által gyártott pótkocsit alapul véve, valamint annak dimenzióit megtartva, egyes részegységek tömegének akár 70%-os, míg a teljes pótkocsi tömegének 30%-os csökkenése. A fejlesztés során a Neumann János Egyetem alkalmazott kutatási eredményei és ajánlásai alapján az iparvállalatok új technológiát vezettek be a termelésükbe. A kompozit-technológiával készült felépítmények gyártását a BUDAMOBIL-CARGO Kft. koordinálta, míg a segédberendezések, kisebb részegységek kivitelezéséért a T.E.T.T. Mérnökiroda Kft. felelt. A kompozitok mellett növelt szilárdságú acélok kerültek beépítésre elsősorban az alvázba az egyetem akkreditált méréseit követően, továbbfejlesztett kötéstechnológiával. A kitűzött célokat elérve létrejött egy ultrakönnyű pótkocsi prototípus-sorozat, melyekben az általunk ismert piaci szereplők közül elsőként innovatív anyagpárosításokat alkalmaztunk. Egy olyan magyar termék jött létre, amelyre nem volt  példa a tehergépjárművek területén. A prototípus neve: Composite Ultralight.

A projekt eredménye realizálódik a felhasználók szintjén, hiszen azonos szállított tömeg mellett a vontató járművel jelentős üzemanyag megtakarítás, gumikopás érhető el. Több hasznos tömeg esetén rendszeres szállítás mellett számottevően csökken az anyagmozgatás száma. Az eredménytermék a felsorolt okok mentén jelentős nemzetgazdasági előnyöket jelenthet, hiszen csökkenő környezetterhelés mellett növekvő produktivitás jellemzi. 

 

 

Kapcsolattartók:

BUDAMOBIL-CARGO Kft.

Petrecz Zsolt – projektvezető 

tel: +36 78 462 433

e-mail: petrecz@budamobil-cargo.hu

 

T.E.T.T.  Mérnökiroda Kft.

Végh Tamás – ügyvezető

tel: +36 79 322 824

e-mail: tett@tett.t-online.hu

 

Neumann János Egyetem

Dr. Kun Krisztián – Kutatócsoport vezető

tel: +36 76 516 486

e-mail: kun.krisztian@nje.hu