
2025-06-10 09:46
Újabb komoly technológiai fejlődésről számolt be a Neumann János Egyetem. A Siemens Zrt. és a Power Belt Hajtástechnikai és Kereskedelmi Kft. támogatásával elkészült újgenerációs háromtengelyes hajtásrendszer nagy lépés a kecskeméti egyetem életében.
A különleges hajtásrendszert – amelyhez egy digitális modul is tartozik – 2025. június 5-én mutatták be. A kecskeméti egyetem két nagy céggel, a Siemens Zrt. és a Power Belt Hajtástechnikai és Kereskedelmi Kft-vel közösen fejlesztette ki a rendszert, amely értéke anyagilag és hozzáadott értékben is jelentős.
A kecskeméti egyetem számára fontos a vállalatokkal való együttműködés
Dr. Kovács Lóránt, a Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának dékánja elmondta, gyakorlatorientált képzési formájuk miatt különösen fontos számukra, hogy szorosan együttműködjenek a vállalatokkal. – Az anyagi támogatás is jelentős, de nemcsak ez a fontos, hanem a szakmai munka is. A vállalatok tudásán keresztül az egyetem is része a világ kereskedelmi vérkeringésének, az innovatív gondolatoknak – mondta a dékán.
A Power Belttel és a Siemens-szel is régre nyúlik vissza a Neumann János Egyetem együttműködése. A Power Belt Kft-vel két évvel ezelőtt kötöttek együttműködési megállapodást, azóta a hallgatóknak számos rendhagyó órát tartottak, illetve közös kutatás-fejlesztési projekteken dolgoznak. A Siemens – mint az automatizálás egyik zászlóshajója – szintén fontos szereplő a kecskeméti egyetem vállalati kapcsolatrendszerében. Különösen a GAMF életében, hiszen az egyetem a műszaki oktatás terén ugyancsak hangsúlyt fektet az automatizálásra.
A hajtásrendszer bemutatóján Komjáti László a Power Belt Hajtástechnikai és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, illetve Győri Ernő, a Siemens Zrt. villamos motorok és hajtások szegmensének üzletágvezetője is kiemelte, támogatniuk kell az oktatást, hiszen ezzel a jövő szakembereinek képzéséhez járulnak hozzá.
Az ő segítségükkel és az egyetem szakemberei által a létrehozott rendszer pénzbeli értéke 15 millió forint körül mozog, de ennél talán fontosabb, hogy így számos egyetemista tudásbázisa gyarapodhat. Ez már érinti a 2026 szeptemberében induló képzést, a villamosmérnöki szakot is.
Egyedülálló rendszert hoztak létre
Dr. Kovács Lóránt hírportálunknak elmondta, az újgenerációs háromtengelyes hajtásrendszer hardver részét és a „vasat” a Power Belt biztosította, míg a Siemens a meghajtási rendszerhez járult hozzá. Ehhez tartozik egy digitális iker modul is, azaz egy program, ahol a virtuális térben lehet tervezni a hajtásrendszerrel. Ezzel bonyolultabb feladatok szimulációját, majd fizikai megvalósítását is lehetővé tették. A hallgatók számára ez nagyon jelentős előrelépés lehet, hiszen az összehangolt és összetett mozgásokra képes rendszerrel gyakorolhatják a programozást, miközben a virtuális valóságot is szerkeszteni tudják.
A hajtásrendszer működéséről egy gyakorlati példán keresztül a kecskeméti egyetem robottechnikai laborjában Péter Ádám mérnöktanár számolt be, ez az alábbi videóban megtekinthető.
Forrás: Baon.hu