2024-10-07 08:43

„A Neumann János Egyetem tudományos műhelyeinek és intézményi konferenciájának támogatása”. Záró beszámoló az NTP-HHTDK-23-0049 azonosítószámú pályázat keretében.

A NTP-HHTDK-23-0049 azonosítószámú „A Neumann János Egyetem tudományos műhelyeinek és intézményi konferenciájának támogatása” című pályázatnak köszönhetően 2023-ban lehetőségünk nyílt a Neumann János Egyetemen először megrendezni összegyetemi Tudományos Diákköri Konferenciát. A korábbi években az egyetem karjai külön időpontban rendezték a házi TDK-kat, míg most az egyetem mindhárom karja (GAMF Műszaki és Informatikai Kar, a Gazdaságtudományi Kar, valamint a Kertészeti és Vidékfejlesztési Kar) összehangolta a dolgozatok kezelését és megrendezte eddigi legnagyobb Tudományos Diákköri Konferenciáját. Már önmagában e tény lehetővé tette, hogy a TDK vonzerője még nagyobb legyen a hallgatók irányában, így képesek voltunk megszólítani a legkiválóbb diákjainkat. A konferenciát az eddigiektől eltérően szekciókra tudtuk bontani, s végül kilenc szekcióban összesen 48 hallgató tartott kimagaslóan nívós előadást. Ennyi hallgatót és hozzá párosuló kilenc szekciót nem tudtuk volna a pályázat nélkül megvalósítani. A konferencia megrendezése már önmagában komoly feladat, de az addig vezető út az igazán nehéz. Annak érdekében, hogy a hallgatók képesek legyenek színvonalas előadásokat tartani több készségfejlesztő programot szerveztünk számukra. E programok között szerepelt kifejezetten kutatásra, előadáskészítésre és megtartásra irányúló felkészítők.

Ismerve a fiatal hallgatóságot és a mai trendeket, s tudva, hogy a kutatási eredmények hasznosulása az ipar számára kiemelkedő, olyan előadássorozatot is szerveztünk, melyben startup tevékenységgel ismertettük meg a hallgatókat. Ezzel ösztönözni tudtuk őket, hogy a kutatási eredményeiket felhasználva komoly piaci előnyt tudnak szerezni, ráadásul a kutatómunkával szerzett tapasztalatok is értékesek még egy kezdő vállalkozás esetében is. A TDK fontosságát igyekeztünk nem csak az egyetemi hallgatók körében terjeszteni, hanem már a középiskolásoknak is. Az egyetemünkre látogató összes középiskolás hallgatóval megismertettük a TDK-t, mely nem csak a diákok, de még a középiskolás tanárok figyelmét is felkeltette. Több középiskolával is tervezünk a jövőben együttműködve középiskolás diákokat felkészíteni a TDK-ra. Egyetemünkön működik Szakkollégium, melynek foglalkozásain mindig örömmel fogadtuk a TDK-zó hallgatókat is, akik lelkesen részt is vettek rajta. Mindez gyümölcsöző összhangot teremtett közöttük és a kutatások eredményességében. A pályázat nem csupán a hallgatók felkészülését, a konferencia színvonalát és az előadások minőségét javították, hanem a teljes egyetemi hallgatók TDK iránti szemléletét is megváltoztatta. A korábbi években rendezett kari TDK-kon résztvevő hallgatók létszáma összesen soha nem érte el a 40-et sem, míg most több mint ötvenen jelentkeztek a TDK-ra mely jelentkezők közül többen nem tudták időben beadni a dolgozatukat, így egy évvel eltolták a beadást. Mindezek alapján a 2024-es TDK-n való résztvevő hallgatók létszáma esetében is igen magas számokat várunk. Mindez azt is jelenti, hogy az egyetemi tudományos élet növekszik a témavezetők tudományos eredményességével együtt. Végül még egy eredményt ki kell emeljünk, a TDK-n résztvevő hallgatók közül többen is az egyetemünkön maradtak MSC-n vagy PhD-n tovább tanulni és az egyetemi kollektívát is erősíteni.