2022-11-07 13:02

„Bárhol élsz, bárhol laksz, bárhol dolgozol, a földrajzi környezet igen is számít, és mert a földrajzi fekvés egyben sors is!”

Csizmadia Norbert, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke földrajzi szempontból a világ globális térképének szintjére helyezte Kecskemét város marketingstratégiájának kérdését. Kiemelte, hogy a rendezvény azért fontos, mert a Neumann János Egyetem a várossal közösen alakítja ki a hosszú távú stratégiáját. 

A Kecskeméti Településmarketing Konferencia második és egyben utolsó vitanapját megnyitó alapítványi vezető és geostratéga Hamvas Bélát idézve kiemelte, hogy a helyet nem szabad összetéveszteni a térrel, mert a térnek száma, képlete, míg a helynek arca, sőt géniusza van. Marketing szempontból pedig Kecskemétnek mindkét tényezőt szem előtt kell tartania. Ismernünk kell saját helyünk felépítését, úgy is mondhatnánk, hogy Kecskemét DNS-szerkezetét, amely természeti, társadalmi, gazdasági, strukturális, innovációs és konnektivitási tényezőkből áll. 

A minket körülölelő világ megismerésében pedig fontos, hogy a társadalmi és gazdasági folyamatok értelmezésekor a földrajzi összefüggésekre is felfigyeljünk, ugyanis a korunk egyik legfőbb jellemzője, hogy egyre inkább csomópontokba koncentrálódik, és ezeknek a központoknak a helyi szinten megvalósuló gazdaságfejlesztése hat a regionális területekre. Mindez azt jelenti, hogy a lokális gazdasági, technológiai, társadalmi és kreatív energiákra érdemes alapozni a jövőképünket, mert a versenyképesség mellett a jövőképesség és az életképesség is fontos szerepet kap a jövőben. 

Kecskemét ebben az értelemben véve hihetetlenül gazdag város, és meghatározó gazdasága és versenyképessége mellett életképes hely is. Ezért feladata az, hogy egyetemével közösen 100 km-es körzetben centrális ponként fogja egybe és emelje a nemzetközi térbe a gazdasági és térségi szereplőket. 

Az alapítványi vezető hangsúlyozta a fenntarthatóság és Eurázsia fontosságát, kiemelve, hogy a jövő a kaputérségeken keresztül kapcsolódik össze, ezért is fontos, hogy a régiónk, amely Eurázsia nyugati kapuja, ezen belül Kecskemét milyen szerepet tölt be: infrastrukturális együttműködések, oktatás, kultúra, logisztika, tudomány és kulturális együttműködések sokasága vesz körbe minket, és ebbe az építkezésbe Kecskemét is bekapcsolódik. 

Korunk új reneszánsza erős helyi kultúrát, egyediséget és hálózatok sokaságát hozza magával, de olyan új dolgok is megjelennek, mint a pandémia vagy a háború, amelyek képesek megváltoztatni a történelem menetét azáltal, hogy felerősítik azokat a trendeket, melyek az új korszak kialakulását előidézik. 

Fontosak a szimbólumaink, fontos a víziónk, a történelmünk, a történetünk és a sajátos brandünk. Kecskemét fontos találkozó pont: egyszerre déli és mediterrán jellegű vidék. Egyidejűleg keleti – pusztai karakterjegyekkel rendelkezik, egyszerre nyugati polgárváros, református központ. A konferencia sorozatnak és az egyetemnek is feladata, hogy utat mutasson a városnak és régiójának egy az önazonossághoz vezető úton. 

Az egyetemi vezető az intézmény névadóját, Neumann Jánost idézve kiemelte, hogy érdemes új tudományos területeken keresni, kutatni és alkotni, mert a tudomány oszthatatlan. 

Kecskemét ma egyetemet épít! A város már 650 éve része az ősi térképeknek. Mára betöltött stratégiai szerepe kapcsán alkalmas arra, hogy része legyen a fenntarthatóságra építő új korszaknak. 

A 21. század négy lovasa az automatizáció, a robotika, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia mind helyben vannak Kecskeméten és környékén működő vagy idetelepült vállalatok térnyerése és az egyetem által. Csak rajtunk, a kecskemétieken múlik, hogy az itt zajló folyamatokon keresztül, hogyan befolyásoljuk és alakítjuk régiónkat és a geopolitika, valamint a gazdaság térképét. A cél, hogy megtaláljuk a város küldetésével korreláló módszertani folyamatokat, amelyekben egyszerre használjuk ki és kapcsoljuk össze a 4T modell elemeit, azaz a tudásunkat, a technológiánkat, a tehetségünket és a tőkénket. Ebben a kihívásban minden eddiginél fontosabb a város és az egyetem együttműködése, és nemzetközi térben való megjelenése.