
2023-04-11 10:47
Élménybeszámoló
Mihály Dénes és Kiss Attila képviselte a Neumann János Egyetemet a 2023. március 30-án Franciaország Orléans városában rendezett Hydrogen Internal Combustion Engines & Vehicles konferencián, ahol a különböző ipari cégek mutatták be előrehaladásaikat a hidrogén technológiában. A rendezvény további célja a kapcsolatépítés és a technológia demonstrációja is volt.
Az utazás előzményei
A belsőégésű motorokban való hidrogén égetése koránt sem újkeletű dolog azonban az eljárás fejlesztését mindig erősen gátolta a dízel, benzin és egyéb bioüzemanyagok jelenléte. A különböző gyártók többször is elgondolkodtak a hidrogén tüzelőanyagon, ez csak az utóbbi időben kapott nagyobb szerepet. A Neumann János Egyetem csapata szintén szeretné kihasználni a jelenlegi felkapottságát a hidrogénhajtásnak.
A hidrogén üzemű belsőégésű motor építése azonban bejáratlan út. Mind a technológiai paraméterek, mind az alkatrészellátottság problémát okozhatnak.
Az utazás célja
A korábban említett problémák megoldásai megfelelő kapcsolatépítéssel és megfelelő előadásokon való részvétellel, könnyebben megtalálhatóak. Az utazásunk célja ez is volt. Meghallgatni majd felkeresni, olyan gyártók és cégek képviselőit, akik már értek el sikereket a hidrogén égetéssel.
A kiküldetés eredményei
A rendezvényen több neves autóipari cég is tartott előadást, mint a Robert Bosch GmbH, a Westport, az AVL, a Volvo, a BorgWarner és a Cummins, de további ismert gyártók képviselői is részt vettek, mint a Garrett Motion vagy a Renault csoport.
Az előadások során rengeteg hasznos paramétert árultak el, amely alapján számunkra is könnyebb lesz a motorépítés. Ilyen adatok például:
- Tüzelőanyagnyomás és befecskendezett mennyiség
- Lambda értékek
- Sűrítési viszony
- Várható teljesítménygörbék
- Turbófeltöltési paraméterek
Adatokon kívül hallhattunk olyan termékekről is, amelyeknek korábban a létezésére se gondoltunk. Erre példa a Westport által készített vegyesbefecskendező szelep, amellyel képesek voltak megoldani a hidrogén motorok hidegindításának nehézségeit.
Az eseményen lehetőségünk volt megismerni, olyan csapatokat is, akiknek már sikerült üzemképes hidrogénmotort megvalósítani és ezt el is hozták bemutatásra. A csapat képviselete minden kérdésre választ adott ezzel is segítve munkánkat. (Főként motorvezérlő kiválasztásban és befecskendezőszelep beszerzésben tudtak hasznos információval szolgálni)
A Punch Hydrocells is jelen volt. Ők működőképes hidrogén – benzin vegyes üzemű motorral szerelt autókat mutattak be, amelyeket akár egy tesztkörre is el lehet vinni, ezzel is demonstrálva a konstrukció életképességét. Habár nem tisztán hidrogén üzemű járművekről beszélünk, egy pilot projektnek már így is különösen jó alapot adnak az ilyen járművek.
Az előadások után, több cég képviseletét is felkerestük és információkat gyűjtöttünk, hogy milyen formában lehetne egy közös projektet megvalósítani a cég és az egyetem között.
Kiküldetést követő feladatok
Pipo moteurs céggel való kapcsolatfelvétel, motorvezérlők és befecskendezők témájának mélyebb kiértékelése érdekében.
Westport Fuel Systems céggel való kapcsolatfelvétel, befecskendezőrendszerek és egyéb hasznos információk beszerzése érdekében. Hasznos kapcsolat lehet továbbá, ha az AVL-el szeretnénk együttműködni a C-FRISC motor hidrogénes újraindításával vagy másik egyhengeres nagy lökettérfogatú motor kísérleti alkalmazásával.
A rendezvény honlapját itt tekinthetik meg az érdeklődők.